Luolakoira

Vuoden luolakoiran valintasäännöt

1. Palkinto jaetaan vuosittain Lapin kennelpiirin alueella asuvalle koiralle, jonka omistaja asuu Lapin kennelpiirin alueella ja kuuluu jäsenenä johonkin Lapin kennelpiirin jäsenyhdistykseen.

2. Luolakoirajaosto valitsee vuosittain parhaan luolakoiran käyttökokeissa, näyttelyissä ja käytännön metsästyksessä saavutettujen tulosten perusteella. Luolakoirilla tarkoitetaan niitä mäyräkoira- ja terrierirotuisia koiria, joilla on oikeus osallistua LUT- ja LUME -kokeisiin.

3. Koiralla tulee palkintoa haettaessa olla joko kyseisenä vuonna hankittu LUT/LUME -tulos /käytännön metsästyksestä saatu saali tai valionarvo KVA-L tai KVA-LM. Valionarvon koira on voinut hankkia jo aikaisemmin.

4. Pisteiden ollessa tasan, luetaan pisteet nuoremman koiran eduksi.

5. Koiran omistajan on ilmoitettava ko. vuoden tulokset luolakoirajaostolle vuoden loppuun mennessä. Mikäli määräaikaan mennessä ei tule ilmoitusta, ei ko. vuonna valita vuoden luolakoiraa.

6. Palkinto kiertää viisi vuotta, jonka jälkeen palkinto annetaan sen koiran omistajalle, jonka koira on saanut eniten pisteitä. Palkintoon kaiverretaan vuosiluku, koiran tittelit, koiran nimi, omistajan nimi ja saadut pisteet. Palkinnon saaja kaiverruttaa itse koiran tiedot palkintoon ja toimittaa sen seuraavan vuoden vuosikokoukseen.

KOETULOKSET
Koetuloksista huomioidaan kolme parasta tulosta lajeittain.
LUT A                                     8 pist.                         LUME      Hyväksytty 8 pist.
LUT B                                     6 pist.
LUT C                                     4 pist.
LUT D                                     2 pist.
LUO                                        1 pist.

FI KVA-L                             10 pist.
Muun maan KVA-L            10 pist.
FI KVA-LM                          10 pist.
Valionarvon pisteet annetaan sinä vuonna, jolloin koira saavuttaa viimeisen valionarvoon oikeuttavan koetuloksen.

VERI                                                        MEJÄ
VERI 1                      6 pist.                      VOI 1         3 pist.         AVO 1              2 pist.
VERI 2                      5 pist.                      VOI 2         2 pist.         AVO 2              1,5 pist.
VERI 3                      4 pist.                      VOI 3         1 pist.         AVO 3              1 pist.

FI KVA-V                   5 pist.
FI JVA                       5 pist.
Muun maan JVA      5 pist.

NÄYTTELYTULOKSET
ROP / VSP               4 pist.                                 FI MVA                       10 pist.
SERT / CACIB         3 pist.                                 Muun maan MVA       10 pist.
ERI                           2 pist.                                 C.I.B / POHJ MVA      10 pist.

Valionarvon pisteet annetaan sinä vuonna, jolloin koira saavuttaa viimeisen valionarvoon oikeuttavan näyttelytuloksen.

METSÄSTYS
Käytännön metsästyksestä huomioidaan viisi (5) saalista. Jokaisesta saaliista saa kolme (3) pistettä.

Hallitus on hyväksynyt tämän säännön 25.4.2012