Kanakoirat

Kanakoirien PM-kokeiden säännöt

Kokeet käydään erikseen englantilaisten kanakoirien koesäännöillä englantilaisille kanakoirille ja mannermaisten kanakoirien koesäännöillä mannermaisille kanakoirille.

Lapin Kennelpiirin piirinmestaruudesta kilpaillaan kunkin koemuodon korkeimmassa koeluokassa (VOI-luokka) ja mestaruuden saavuttaa korkeimman hyväksytyn palkintosijaan oikeuttavan pistemäärän saanut koira. Mikäli kahdella koiralla on sama pistemäärä, voittajan kriteerinä käytetään ensisijaisesti ikää, jolloin nuorempi koira voittaa ja toissijaisesti ylituomarin vapaa harkinta. Mannermaisten kanakoirien piirinmestaruuskilpailut voidaan vain järjestää KAER M kokeena.

Osallistujan on oltava Suomen Kennelliiton tai Lapin kennelpiirin jäsenyhdistyksen jäsen. Piirinmestaruudesta saa kilpailla jokainen ilmoittautumishetkellä (viimeinen ilmoittautumispäivä) piirin alueella vakinaisesti asuva koiranomistaja riippumatta hänen edustamansa yhdistyksen kotipaikasta. Useamman omistajan koira kilpailee sen kennelpiirin mestaruudesta, jonne se on pääasiassa sijoitettu. Koira voi kilpailla vuosittain vain yhden kennelpiirin mestaruudesta.
Kennelpiirin mestaruuden voittaneella koiralla on oikeus puolustaa mestaruuttaan seuraavan vuoden piirinmestaruuskokeessa. Mikäli kennelpiirin mestaruuskoe on samalla valinta tai karsintakoe Suomenmestaruuskilpailuun osallistuu mestaruuttaan puolustava koira täysvaltaisesti myös tähän valinta-/karsintakokeeseen.

Hallitus hyväksynyt 18.1.2023