Agility

Agility PM-kilpailun säännöt

1. Järjestämisohje

Näillä ohjeilla kilpaillaan vuosittain Lapin Kennelpiirin piirinmestaruuksista agilityn pikkumini-, mini-, medi-, pikkumaxi- ja maxiluokissa. Lisäksi noudatetaan Agilitysäännöstöä ja agilitykilpailujen järjestämisohjetta. Kilpailut anotaan Suomen Agilityliitolta kuten kansalliset agilitykilpailut. Piirinmestaruuskilpailun arvo anotaan erillisellä kirjallisella anomuksella Lapin kennelpiiriltä, joka myöntää kilpailun vuorovuosina järjestäville yhdistyksille.

2. Osallistumisoikeus
Piirinmestaruuksista kilpailevat rekisteröidyt koirat. Koiran omistajan on oltava Suomen Kennelliiton tai Lapin kennelpiirin jäsenyhdistyksen jäsen. Ohjaajalla on oltava voimassa oleva kilpailulisenssi. Piirinmestaruudesta saa kilpailla jokainen ilmoittautumishetkellä (viimeinen ilmoittautumispäivä) kennelpiirin alueella vakinaisesti asuvan omistajan koira riippumatta omistajan/ohjaajan edustaman yhdistyksen kotipaikasta. Useamman omistajan koira kilpailee sen omistajan kennelpiirin mestaruudesta, jonne koira on pääasiassa sijoitettu. Koira voi kilpailla vuosittain vain yhden kennelpiirin mestaruudesta

3. Yksilökilpailu
Piirinmestaruusarvo jaetaan pikkumini-, mini-, medi-, pikkumaxi-  ja maxiluokissa, ylimmässä tasoluokassa. Kilpailu koostuu kahdesta kilpailusta, joiden yhteistulos ratkaisee piirinmestaruuskilpailun sijoitukset. Toinen kilpailuista käydään agilityradalla ja toinen hyppyradalla. Mikäli useampi koirakko päätyy tuloksissa samaan virhepistemäärään ja samaan suoritusaikaan, piirinmestaruus selvitetään uusintaradalla.

4. Joukkuekilpailu
Yhdistykset voivat osallistua joukkuepiirinmestaruuskilpailuun yhdellä tai useammalla pikkumini-, mini-, medi-, pikkumaxi- ja maxijoukkueella. Tarvittaessa kilpailunjärjestäjä voi rajoittaa joukkueiden määrää. Joukkueeseen kuuluvien koirien ohjaajien tulee olla edustamansa yhdistyksen jäsen ja edustaa lisenssillään joukkueensa seuraa.  Joukkueessa voi olla kaikista tasoluokista yhteensä korkeintaan neljä koiraa, joista kolmen parhaan tulos huomioidaan joukkueen lopputulokseen. Useamman joukkueen päätyessä samaan tulokseen, voittaa se joukkue, jolla on radalta vähemmän virheitä.

5. Palkitseminen
Lapin kennelpiiri palkitsee agilityn piirinmestarit kuten muidenkin lajien piirinmestarit.

6. Muutokset sääntöihin
Näihin sääntöihin voi tehdä muutosesityksiä Lapin kennelpiirin harrastuskoirajaosto. Muutokset hyväksyy Lapin kennelpiirin hallitus

Lapin Kennelpiirin hallitus hyväksynyt 11.5.2023